Pakkende visuals en sprekende beelden

Geplaatst op 20 juli 2020

fotografie beeldbewerking adobe photoshop jsp reclame reclamebureau gelderland

Special Effects en filmtrucages bestaan als sinds de dag dat Buster Keaton en Charlie Chaplin in de jaren '20 op het witte doek verschenen. Daar waar de monden van de theaterbezoekers open vielen van verbazing, kijken we vandaag de dag nergens meer van op. Alles is mogelijk. Een eigen wereld creëren waar je alles in kan doen wat in je op komt. Hangend aan de grote wijzer van de klok op een hoogte van 12 verdiepingen of op rolschaatsen langs de rand van een winkel balustrade balanceren. 

Zo is elke film die we in de bioscoop zien digitaal bewerkt. Soms heel subtiel; bijvoorbeeld de belichting of kleurtemperatuur die achteraf nog even aangepast wordt. Maar ook grote bewerkingen. Denk maar aan films zoals Star Wars of Star Trek waar ruimteschepen elkaar in het heelal aanvallen. Of complete decors die digitaal zijn vervaardigd om uiteindelijk middels de Green Screen samengevoegd te worden tot het vormen van de scene.

 

Miniaturen en Stop-motion

Voor het digitale tijdperk werden er doorgaans miniaturen gebruikt. De kolossale ruimteschepen waren in werkelijkheid niet groter dan 3 tot 5 meter. Door deze modellen te fotografen of te filmen tegen een blauwe achterwand kon er achteraf een andere achtergrond toegepast worden. Zo werd de illusie gecreëerd dat het ruimteschip door de ruimte vloog. Deze techniek wordt vandaag de dag nog steeds gebruikt. Alleen in plaats van blauw is het een groene achtergrond geworden; Green Screen.

 

De Stop-motion techniek werd veelal gebruikt om bijvoorbeeld objecten of karakters te laten bewegen. Buurman & Buurman is een goed voorbeeld van de Stop-motion techniek. De modellen zijn makkelijk vervormbaar en kunnen dus in elke stand geplaatst worden. Door de verschillende standen te fotograferen en achter elkaar te monteren en af te spelen ontstaat er beweging. Hoe kleiner de verschillen in de standen, hoe vloeiender de bewegingen. Het maken van een dergelijk scene was dus tijdrovend en kostbaar. Vandaag de dag worden dergelijke scenes digitaal vervaardigd met behulp van de Motion Capture software, ook wel MoCap genoemd.

 

Fotografie en Adobe Photoshop

Naast de speciale effecten en digitale bewerking in films, is dit ook terug te zien in beeldmateriaal. Bijvoorbeeld visuals die een surrealistische scene moeten voorstellen waarin een product of boodschap de hoofdrol speelt. Maar ook hier kan de beeldbewerking varieëren van een subtiele aanpassing tot het samenstellen van beelden om een compleet nieuwe en eigen wereld te creëren.

In mijn loondienst tijd werkte ik als vormgever/dtp'er en beeldbewerker bij een reclame totaalstudio. Hier hadden we de beschikking tot twee studioruimtes waar we onze fantasie in los konden laten. Voor diverse klanten heb ik in samenwerking met onze fotograaf, waar ik overigens nog steeds contact mee heb, vele visuals mogen maken. Het samenwerken met de fotograaf en in opdracht van kritische art directors heb ik veel geleerd. Deze kennis pas ik ook toe voor opdrachtevers van JSP Reclame.

Zo maakte ik samen met Van Arkelen Tweewielers beelden voor een advertentiereeks. In de hoofdrol 'De Fiets'.
 

fotografie en beeldbewerking met adobe photoshop jsp reclame reclamebureau gelderland

De schatkist

Dit beeld is in een keer geschoten in het Streekmuseum Baron van Brakell. Ik heb de set eerst ingericht en alle rekwisieten de juiste plaats gegeven en toen volledig uitgelicht. Later heb ik daar de ratjes, als toeschouwers, erbij in gemonteerd voorzien van een schaduw. Als laatste heb ik een lichte kleurcorrectie op het totaalbeeld toegepast. 

 

fotografie en beeldbewerking met adobe photoshop jsp reclame reclamebureau gelderland

De uitdrukking

Ditmaal was het uitgangspunt het thema 'uitdrukking'. Hier heb ik de basis; de fiets met Rinie van Arkelen erop, op de dijk gefotografeerd. Later alle elementen er aan toe gevoegd. Dit beeld was dus veel bewerkelijker. De uitdrukking die we zochten was; "Wat heb ik nou aan mijn fiets hangen!"

Bij het samenstellen van meerdere elementen is het wel van belang dat de belichting van dezelfde kant komt. Dat maakt het beeld realistisch en dus geloofwaardig. In dit beeld zie je dat het licht van schuin linksachter komt. Ik maak deels gebruik van het licht van de ondergaande zon en de rest is uitgelicht middels flitslicht in de studio.

 

fotografie beeldbewerking jsp reclame reclamebureau gelderland


Ik bedenk het, ik maak het

De mogelijkheden zijn eindeloos te combineren. Fotografie binnen of buiten. Op een locatie naar wens. Kleine of grote groep mensen. Uiteraard kan ik de gehele setting bedenken en toepasbaar maken voor elke branche of boodschap. Een pakkende visual trekt onmiddellijk de aandacht van de doelgroep. Iets ludieks als een nieuwjaarskaart of een product op een creatieve wijze presenteren. Een achtervolging, net als in de films. Ik bedenk het, ik maak het. 

 



Meer weten over de eindeloze mogelijkheden van fotografie in combinatie met beeldbewerking?


Neem contact op