Hoe lefreQue de visuele identiteit kreeg die het verdiende

Geplaatst op 30 januari 2021



Dat je de kans krijgt om een logo te ontwerpen die de wereld overgaat. Dat zijn van die opdrachten die je niet iedere dag tegenkomt; mij overkwam het.

 

Merknaam

Klopt, de merknaam, die was al bedacht door de uitvinder en saxofonist Hans Kuijt, namelijk; Le Freque b.v.. Wat nu nog ontbrak was de visuele identiteit van de merknaam. Na een uitvoerig gesprek over de achtergrond van de uitvinder, het ontwerp van het product, de gedachte daar achter en wat het product doet, begon ik aan het avontuur. Het avontuur van het ontwerpen van een logo; al zoekend naar het huwelijk tussen beeld- en woordmerk. De merknaam is overigens een samensmelting van de woorden 'frequentie' en het woord 'freak'; je freakt uit je plaat als je dit hoort.

 

 

Beeldmerk

Ook was er tijdens de briefing aangeven dat de verwachting er was om een symbool in het logo terug te zien die de merknaam zou versterken. We kennen dergelijke symbolen van de grote merken. Zoals de grote jongens waar je naartoe gaat om te tanken of dat je ineens enorm zin krijgt om te gaan rennen. Ja, die dus. De schelp en de swoosh.

Dat wilde ik dus bereiken met het logo van Le Freque b.v.
Ok, ik moet bekennen dat ik dit vrij snel zag ontstaan. Schets de naam in hoofdletters (kapitalen) en dan zie je vaak welke letters het domimants zijn. De 'Q' viel mij gelijk op. Die schreeuwde het hardst om aandacht.

Door de 'Q' in tweeën te delen onstaat er een negative ruimte waar ik de laterale vorm van het product in af kon beelden. De 'Q' bestaat uit een oranje kleur om het Hollandse karakter te symboliseren.

De beschikbare materialen waar het product van is vervaardigd varieren van rode messing en verzilverd messing tot zilver en goud. Door de losse 'Q' als stempel te gebruiken krijg het product de waarde en uitstraling van een sieraad. 

Inmiddels gaat het product de wereld over en wordt het uit diverse landen via de webshop besteld. Meer weten over Le Freque b.v.? Kijk dan op de website.

 

 



Wilt u ook uw product treffend op de kaart zetten? 

Met een doordachte visuele identiteit die bestand is tegen wereldreizen?

 

Neem contact op